dr Michał Matuszak

Kandydat na funkcję Członka Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie, Delegatka / Delegat na KZA

Drogie Koleżanki oraz Drodzy Koledzy,

kandyduję na członka Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie w wyborach w dniach 17-18 maja 2025 roku.

Jestem adwokatem, doktorem nauk prawnych, adiunktem na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego oraz założycielem eksperckiej kancelarii prawa pracy w Warszawie świadczącej usługi zarówno dla przedsiębiorców, jak i osób fizycznych. Od wielu lat jestem aktywnym członkiem Izby Adwokackiej w Warszawie, łącząc w swojej codziennej pracy obowiązki zawodowe, naukowe, jak i popularyzatorskie. Jestem autorem monografii prawniczych, licznych artykułów, rozdziałów w monografiach czy komentarzy do Kodeksu pracy.

Wykonywanie zawodu adwokata było zawsze moim marzeniem, a jego codzienne wykonywanie przez ostatnie lata jest źródłem radości, satysfakcji i możliwości poznawania wspaniałych ludzi – członków naszej społeczności. Marzy mi się Adwokatura mądra, sprawiedliwa, stwarzająca możliwości, ale także wstawiająca się za słabszymi – Adwokatura, która w pełni wykorzystuje swój potencjał i swoje możliwości. Jako członek Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie chciałbym wykorzystać swoje doświadczenie naukowe i zawodowe do włączania Adwokatek i Adwokatów do realizacji wspólnych zadań, tworzenia możliwości rozwoju dla wszystkich członków Izby, demokratyzację i transparentność decyzji podejmowanych przez organy Izby, a także pomoc tym, którzy jej potrzebują, w tym Adwokatkom i Adwokatom wchodzącym na rynek, Adwokatkom planującym posiadanie potomstwa, Adwokatkom i Adwokatom w przejściowej trudnej sytuacji życiowej, a także wszystkim tym, którzy mierzą się z problemami dla nas wszystkich wspólnymi – z permanentnym stresem, trudnościami rynkowymi, problemami zdrowotnymi czy trudnymi klientami.

Wierzę, że możemy w pełni wykorzystać Nasz potencjał, bo razem jesteśmy silniejsi.

Kilka słów o sobie:

  • Od 2017 roku jestem członkiem Izby Adwokackiej w Warszawie, początkowo jako aplikant adwokacki, a od 2020 roku jako adwokat wykonujący zawód.
  • Założyłem własną kancelarię adwokacką i nieprzerwanie od kilku lat wykonuję zawód adwokata, na co dzień uczestnicząc w postępowaniach sądowych głównie z zakresu prawa pracy oraz prawa cywilnego.
  • Od kilku lat jestem wykładowcą na zajęciach z zakresu prawa pracy dla aplikantów adwokackich II roku Izby Adwokackiej w Warszawie.
  • Od 2021 roku jestem członkiem Komisji ds. Legislacji działającej przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie oraz wieloletnim aktywnym członkiem Sekcji Prawa Pracy oraz Sekcji Prawa Sportowego. Brałem czynny udział w debacie eksperckiej praktyków prawa pracy dotyczącej Dyrektywy o jawności wynagrodzeń zorganizowana przez Sekcję Prawa Pracy Izby Adwokackiej w Warszawie w dniu 15 marca 2024 roku.
  • Wielokrotnie w przeszłości wygłosiłem Wykłady KDZ ORA dla adwokatów Izby Adwokackiej w Warszawie, w tym dotyczące: pracy zdalnej w świetle projektu nowelizacji kodeksu pracy, rozwiązań COVIDowych w prawie pracy, wypowiadania umów o pracę – aspekty praktyczne czy nawiązanie stosunku pracy – aspekty praktyczne.
  • W 2023 roku uzyskałem nominację do nagrody Rising Stars – Liderzy Jutra, dla trzydziestu pięciu najlepszych prawników do 35 roku życia.
  • Napisałem kilkadziesiąt publikacji naukowych oraz wygłosiłem wystąpienia na międzynarodowych oraz ogólnopolskich konferencjach naukowych z zakresu prawa pracy, prawa procesowego oraz prawa sportowego.
  • Od 2021 roku jestem zatrudniony na stanowisku adiunkta w Katedrze Prawnych Problemów Administracji i Zarządzania na Wydziale Zarządzania UW, gdzie prowadzę między innymi: seminaria dyplomowe (licencjackie oraz magisterskie), wykłady oraz ćwiczenia z przedmiotu: Zatrudnienie w organizacji, konwersatoria z autorskich przedmiotów: Postępowania sądowe w sferze zatrudnienia czy spory sądowe w biznesie.
  • Jestem recenzentem wniosków o realizowanie grantów wydziałowych, a także przedstawicielem nauczycieli akademickich na spotkaniach akredytacyjnych (EQUIS czy PAKa).
  • W kadencji 2024-2028 zostałem wybrany przedstawicielem do Kolegium Elektorów Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Otrzymałem Nagrodę Indywidualną III Stopnia Rektora Uniwersytetu Warszawskiego za osiągnięcia naukowe oraz dwukrotnie otrzymałem nagrodę Dziekana WZ UW za osiągnięcia publikacyjne.

Pełne wykorzystanie potencjału naszej Izby powinno nastąpić poprzez umożliwienie wykorzystania potencjału wszystkich adwokatek i adwokatów.
Czas na konkretne działania. To moje zobowiązanie na najbliższe cztery lata.

Przedstawiam Państwu dwanaście konkretów działań w trzech obszarach.

#trzyobszary #dwanasciekonkretów

Poniżej znajduje się mój plan działania oraz dwanaście konkretnych zobowiązań.

OBSZAR I: Wykorzystanie potencjału naukowego Adwokatek i Adwokatów

Konkret 1. Powstanie Komisji ds. Współpracy Naukowej działającej przy ORA w Warszawie

Komisja ds. Współpracy Naukowej działająca przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie byłaby przestrzenią wytężonej pracy do bieżącego wprowadzania działań oraz realizowania konkretów niniejszego programu, ale także przestrzenią do realizowania zamierzeń naukowych wszystkich Adwokatek i Adwokatów naszej Izby. Komisja byłaby przestrzenią otwartą na wspólne działania w oparciu o zasady dostępności, transparentności oraz włączania – wszelkie powstające publikacje, konferencje czy listy eksperckie otwarte będą dla wszystkich członków naszej społeczności, bo tylko w ten sposób możliwe jest pełne wykorzystanie potencjału naszej Izby. Podczas prac w Komisji możliwe byłoby bieżące wypracowanie rozwiązań przydatnych dla naszej społeczności. Efektywne prace Komisji mogłyby przyczynić się do zwiększenia prestiżu zawodu adwokata i jego rozpoznawalności jako profesjonalnego partnera w biznesie oraz w życiu, umożliwienia członkom naszej Izby zaistnienia w środowisku naukowym czy medialnym oraz pozyskania partnerów do realizowanych przez Nas projektów.

 Konkret 2. Nawiązanie współpracy z Uczelniami Wyższymi w zakresie tworzenia wspólnych publikacji czy wystąpień konferencyjnych

Wykorzystanie potencjału naukowego wymaga nawiązania współpracy z Uczelniami Wyższymi oraz wydawnictwami naukowymi, co umożliwi Adwokatkom i Adwokatom naszej Izby szerszy, transparentny i otwarty dostęp do możliwości prowadzenia zajęć dla studentów, udziału w konferencjach naukowych, publikowania artykułów naukowych, działalności medialnej poprzez umieszczenie na liście ekspertów Izby Adwokackiej w Warszawie dostępnej dla przedstawicieli mediów (telewizja, prasa, portale Internetowe, radio). Współpraca ta odbywałaby się na wielu płaszczyznach (ORA, Komisja ds. Współpracy Naukowej czy poprzez sekcje tematyczne), a pozwoliłaby na polepszenie wizerunku Adwokatek i Adwokatów jako profesjonalistów oraz specjalistów, którzy posiadają szeroką wiedzę na tematy prawne i społeczne. Na terenie Warszawy mamy wiele prestiżowych Uczelni Wyższych, które mogłyby być partnerami naszej Izby w poszczególnych działaniach.

 W ramach współpracy z wiodącymi wydawnictwami naukowymi powinien powstać Praktyczny System Prawa, którzy tworzony byłby przez Adwokatki i Adwokatów naszej Izby (przy zachowaniu zasad koleżeńskości i otwarciu również na członków innych izb adwokackich), ale przy zachowaniu transparentnego i otwartego naboru dla wszystkich chętnych członków Izby (a tego w ostatnich latach brakowało), poprzez umożliwienie zgłaszania propozycji realizowanych tematów (łączenie wspólnoty oraz wykorzystywanie potencjału). Praktyczny System Prawa ze względu na swoją obszerność i doniosły charakter mógłby być pozycją wielotomową, opisującą praktyczne aspekty prawa w poszczególnych gałęziach prawa.

Konkret 3. Stworzenie otwartej listy ekspertów wśród adwokatek i adwokatów naszej Izby w celu umożliwienia kontaktu z mediami

Wykorzystanie potencjału naszej Izby wymaga jednoczesnego wykorzystanie potencjału poszczególnych Adwokatek i Adwokatów. Współczesne media często poszukują rzetelnych i wiarygodnych źródeł informacji w kwestiach prawnych, jednak z uwagi na brak centralnej bazy ekspertów, ta współpraca bywa utrudniona, a z ramienia naszej Izby często głos zabierają te same osoby. Stworzenie takiej listy pozwoli nie tylko na bardziej efektywne przedstawienie zróżnicowanych opinii adwokatów i adwokatek w mediach, ale również zwiększy Naszą obecność w przestrzeni publicznej, budując autorytet i zaufanie do zawodu adwokata. Korzyści z tego rozwiązania to: zwiększenie widoczności poszczególnych adwokatów i adwokatek w mediach, co przyczyni się do wzmocnienia Naszej roli jako niezależnych ekspertów, ale również wspomoże w prowadzeniu działalności zawodowej każdej adwokatki i adwokata, ułatwi mediom dostęp do specjalistów z różnych dziedzin prawa, co pozwoli na szybsze pozyskiwanie rzetelnych informacji, będzie stanowić promocje naszej Izby i jej członków jako osób kompetentnych i otwartych na dialog z mediami oraz wspomoże zaciśnięcie współpracy między adwokatami a mediami, co przyczyni się do zwiększenia społecznej odpowiedzialności zawodu.

 Lista ekspertów otwartych na współpracę z mediami będzie otwarta dla wszystkich naszych członków i będzie prowadzono przy współpracy z Biurem Prasowym. 

 Konkret 4. Intensyfikacja współpracy z ustawodawcą w zakresie legislacji uwzględniającej uzasadnione interesy Adwokatury

Zwiększeniu powinny ulec wysiłki adwokatury dotyczące realnego naszego wpływu na powstające prawo. Jako narzędzia przydatne do budowania przyjaznego i eksperckiego wizerunku w tym obszarze są konkretne działania, takie jak: nawiązanie współpracy ze środowiskiem naukowym czy intensyfikacja współpracy adwokatów z mediami. Dotychczasowe nasze działania samorządowe powinny być kontynuowanie, ponieważ wysoko oceniam dotychczasowy dorobek Instytutu Legislacji i Prac Parlamentarnych przy NRA czy Komisji ds. Legislacji przy ORA w Warszawie, jednakże brakuje szerszego otwarcia się na środowiska i należytego włączania adwokatów w toczące się prace legislacyjne. Współpraca dotyczyć będzie w szczególności: poszerzenia zakresu form wykonywania zawodu, rozszerzania zakresu przymusu adwokackiego, zmian ustaw procesowych – KPC, KPK, PPSA (KPA) uwzględniając praktyczne doświadczenia adwokackie, umożliwienie Izbom Adwokackim pozyskiwania środków zewnętrznych na realizację celów o charakterze społecznym, podwyższenie wynagrodzeń dla pełnomocników z urzędu czy zmiany w zakresie odpowiedzialności dyscyplinarnej.

 

 OBSZAR II: Przywrócenie Adwokatury wszystkim Adwokatkom i Adwokatom

 Konkret 5. Program Startowy dla Młodych Adwokatów – pakiet szkoleń praktycznych dotyczących prowadzenia kancelarii, pozyskiwania klientów i zarządzania finansami oraz stworzenie darmowej i kompleksowej dokumentacji (w tym umów) dla członków naszej Izby w celu prawidłowego wykonywania zawodu.

Program Startowy dla Młodych adwokatów byłby skierowany przede wszystkim dla Adwokatek i Adwokatów, wchodzących na rynek, ale ze względu na swoją uniwersalność mógłby być przydatny dla wszystkich członków Izby. Składałby się on z trzech filarów: (i) pakietu szkoleń praktycznych dotyczących rynkowych aspektów pracy adwokata, (ii) pakietu dokumentów, w tym umów, do wykorzystania w pracy z klientami oraz (iii) stworzeniem działu lub osoby odpowiedzialnej (opiekuna) za bieżące wsparcie (zobacz: konkret nr 7). Izba Adwokacka powinna być blisko potrzeb każdego ze swoich członków i powinna oferować konkretne działania usprawniające codzienną pracę zawodową wszystkich jej członków. 

 Przygotowanie i udostępnienie członków Izby wzorów dokumentów oraz umów, które byłyby możliwe do wykorzystywania w bieżącej pracy, co w szczególności jest istotne dla adwokatek i adwokatów, którzy wchodzą na rynek. Udostępniona dokumentacja powinna w szczególności zawierać: wzory modelowych umów z klientami, pełnomocnictw, umów o współpracę z innymi osobami (np. pracownicy administracyjni, tłumacze, usługi zewnętrzne) w zakresie zobowiązania do przestrzegania tajemnicy adwokackiej, regulaminy wewnętrzne dotyczące przechowywania dokumentacji, modelowe wzory pełnomocnictw i innych dokumentów, które powstałyby przy współpracy z pionem dyscyplinarnym naszej Izby, tak aby członkowie naszej Izby mieli pewność co do działania w zgodzie z etyką. 

 Konkret 6. Zorganizowanie seminariów, konferencji naukowych oraz publikacji dotyczących umożliwienia adwokatkom i adwokatom świadczenia pracy na podstawie umowy o pracę. 

Od wielu lat zdaję sobie sprawę jak ważna jest to kwestia dla członków Izby Adwokackiej w Warszawie. Od wielu lat trwają wewnętrzne dyskusje i próby przekonania Naszych Koleżanek i Kolegów z innych izb, opinii publicznej czy ustawodawcę o zasadności takiego działania, jednakże (póki co) bez powodzenia. W tym zakresie proponuję działania zmierzającego do budowania szerokiego kompromisu wokół tej kwestii poprzez wspólne działanie środowiska adwokackiego, naukowego oraz instytucyjnego. 

 W tym zakresie chciałbym wykorzystać swoje wieloletnie doświadczenie naukowe z zakresu prawa pracy (z tego obszaru przygotowałem pracę doktorską oraz kontynuuje moją pracę naukową) poprzez podejmowanie licznych działań popularyzatorskich ideę zatrudnienia adwokatów w oparciu o umowę o pracę, w tym poprzez wykorzystanie: funkcjonowania Komisji ds. Współpracy Naukowej (konkret 1), współpracy z Uczelniami Wyższymi (konkret 2), tworzenie list eksperckich wśród adwokatów dla prasy (konkret 3) czy poprzez intensyfikacje współpracy z ustawodawcą w zakresie legislacji (konkret 4). W tym zakresie zostaną zorganizowane seminaria naukowe, konferencje naukowe oraz publikacje (zarówno naukowe, jak i publicystyczne), co do zasadności i racjonalności takiego działania. 

Konkret 7. Wprowadzenie specjalnej osoby (działu) do bieżącego kontaktowania się w codziennych czynnościach przez adwokatki i adwokatów oraz uproszczenie komunikacji z Okręgową Radą Adwokacką 

Obecnie adwokatki i adwokaci (a także aplikantki i aplikanci) mają utrudnione możliwości zasięgania bieżących informacji co do spraw zawodowych, uzyskiwania odpowiedzi na pytania dotyczące wykonywania zawodu czy zgłaszania problemów z jakimi spotykamy się każdego dnia. W tym zakresie, adwokatki i adwokaci szukają często odpowiedzi czy też pomocy wśród swoich koleżanek i kolegów (często tych starszych), na izbowych forach czy też samodzielnie poprzez wykorzystanie kontaktów do ORA. 

 Profesjonalnie działający samorząd nie powinien pozostawiać swoich członków w takich sytuacjach i powinien umożliwić szybką i bezpieczną pomoc. Celem tego rozwiązania jest stworzenie punktu kontaktowego, który umożliwi szybkie i efektywne załatwienie spraw związanych z codzienną pracą adwokata. Osoba lub dział (jeżeli będzie taka potrzeba) będzie działał niezależnie od Biura Prasowego i Rzecznika Prasowego, którzy odpowiedzialni powinni być za wizerunek Izby i współpracę z mediami, natomiast nowo powołana osoba (dział) odpowiedzialna byłaby za komunikację wewnętrzną i koordynowanie kontaktu z członkami naszej Izby w sprawach codziennych, bieżących, a wpływających na jakość wykonywanych przez nas obowiązków. Dział ten współpracowałby z Komisją ds. Wsparcia w Wykonywaniu Zawodu. Pomoc w codziennej działalności każdej Adwokatki i Adwokata powinien stanowić fundament funkcjonowania Okręgowej Rady Adwokackiej.

 Konkret 8. Zapewnienia wsparcia merytorycznego oraz naukowego dla poszczególnych sekcji tematycznych praktyków prawa przy ORA w Warszawie

Sekcje tematyczne praktyków prawa przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie są wyjątkowym miejscem, który angażuje znaczną część naszej społeczności. Jest to wyjątkowy projekt, który należy rozwijać i wspomagać. Jako członek Sekcji Prawa Pracy oraz Sekcji Prawa Sportowego zauważam pewnie trudności z optymalnym wykorzystaniem potencjału i zaangażowania naszych członków, a które to mogą być rozwiązane poprzez wykorzystanie potencjału naukowego, zapewnienia współpracy poszczególnych sekcji ze sobą, a także nawiązania współpracy zewnętrznej z Uczelniami Wyższymi. 

W tym zakresie możliwe jest uzyskanie synergii pomiędzy wzmocnieniem sekcji tematycznych poprzez współpracę i synergię Komisji ds. Sekcji Tematycznych oraz nowopowstałą Komisją ds. Współpracy Naukowej działającą przy ORA w Warszawie. W sposób naturalny realizacja postulatów dotyczących zwiększenia możliwości publikacyjnych i konferencyjnych mogłaby odbywać się we współpracy z poszczególnymi sekcjami tematycznymi i zrzeszającymi się w nich Adwokatkami i Adwokatami. Działanie to byłoby istotne dla wszystkich adwokatek i adwokatów zaangażowanych w pracę w sekcjach tematycznych praktyków prawa lub zamierzających się w nią zaangażować. 

  

OBSZAR III: Profesjonalnie zarządzenie sprawami Adwokatek i Adwokatów

 Konkret 9. Zapewnienie stabilności naszej Izby w niespokojnych czasach 

W ostatnich latach świat, w którym żyjemy staje się coraz bardziej nieprzewidywalny, dlatego też potrzebna jest stabilizacja, również w środowisku adwokackim o dwóch wymiarach: stabilność wewnętrzna – jako stabilność organów Izby w decyzjach i dążenie do zapewnienia stabilności wykonywania pracy przez każdego Adwokata i Adwokatkę oraz stabilność zewnętrzna – jako mądre partnerstwo z innymi instytucjami, organami i zrzeszeniami dla dobra adwokatury oraz Rzeczypospolitej. W tym zakresie będę współpracował ze wszystkimi członkami Okręgowej Rady Adwokackiej przy wysłuchiwaniu postulatów wszystkich członków naszej Izby. 

W obliczu trudnych i niepewnych uwarunkowań społeczno-politycznych, które mogą wpływać na wykonywanie zawodu adwokata, należy efektywnie realizować swoje zadania, wspierając adwokatów oraz utrzymywać wysokie standardy etyczne i profesjonalne w zawodzie adwokata. W tym zakresie będę podejmował następujące działania: zwiększenie przejrzystości i efektywności działania Okręgowej Rady Adwokackiej, z naciskiem na szybkie podejmowanie decyzji i sprawne zarządzanie zasobami, wspieranie Adwokatek i Adwokatów w trudnych czasach, podejmowanie działań zmierzających do wyeliminowania ograniczeń i trudności w codziennym wykonywaniu zawodu, obronę niezależności zawodu adwokata i znaczenia tajemnicy adwokackiej, w tym obrończej, zwiększania integracji i współpracy wewnętrznej, nawiązywanie bliskiej współpracy z Uczelniami Wyższymi oraz kompleksowy program wsparcia dla młodszych Adwokatek, Adwokatów i Aplikantek Adwokackich oraz Aplikantów Adwokackich. 

 Konkret 10. Kontynuowanie dobrych projektów dla naszej Izby, które były rozpoczęte w poprzedniej kadencji

 Pomimo przekonania o konieczności zmian i unowocześnienia i uwspólnotowienia sposobu podejmowania decyzji to wiele aspektów funkcjonowania Okręgowej Rady Adwokackiej z ostatnich lat zasługuje na kontynuacje. Jesteśmy dumną, największą w Polsce Izbą, która powinna działać na miarę swoich aspiracji.

Nie jestem osobą, która chciałaby tworzyć sztuczne spory i upierać się nad własnymi pomysłami tam, gdzie to nie jest istotne – uważając jednocześnie, że to współpraca może zapewniać najlepsze rozwiązania. W tym zakresie będę pobierał wcześniej podejmowane działania dotyczące m.in.: ochrony tajemnicy adwokackiej i obrony niezależności zawodu adwokata, ochronę interesów adwokatów na poziomie krajowym i międzynarodowym, projekty wspierające ochronę zdrowia psychicznego adwokatów i adwokatek warszawskiej Izby. 

Nie jestem zwolennikiem rewolucji, ale widzę potrzebę wprowadzenia zmian i świeżej krwi – tak aby obok osób przez lata sprawdzonych i obok osób przez lata „namaszczanych” w roli ich następców– znalazły się nowe osoby, którą mogą włączać w codzienne funkcjonowanie Izby te adwokatki i tych adwokatów, które dotychczas zostawały gdzieś z boku. Moja obecność w Radzie pozwoli ponadto na pełnienie funkcji kontrolnej z perspektywy interesów wszystkich członków naszej Izby, ponieważ z reguły nie jest najlepiej jeśli tylko jedna określona grupa dzierży w swoich rękach całość uprawnień decyzyjnych. 

 Konkret 11. Poprawa komunikacji ORA z członkami Izby Adwokackiej w Warszawie oraz zapewnienie transparentności i demokratyzacji Izby i jej organów 

W ostatnich latach komunikacja ORA z członkami Izby nie była wystarczają dobra, a wiele kwestii istotnych z punktu widzenia interesów Izby nie była przejrzysta (kwestie wydatków, podniesienia składki dla członków Izby, zakupy nowej siedziby). Potrzeba stworzenia nowych możliwości konsultacyjnych i informacyjnych, w tym poprze wykorzystanie infrastruktury informatycznej do przeprowadzenia procesów konsultacyjnych w najistotniejszych kwestiach naszej Izby. Przez całą ostatnią kadencję członków ORA takie konsultacje się nie odbywały, a zorganizowane w ostatnich dniach „okrągłe stoły” nie są rzeczywistą próbą kontaktu z członkami Izby, a jedynie elementem własnej promocji wyborczej. Proces konsultowania i informowania powinien trwać przez całą kadencję. Zasadnym jest wprowadzenie mechanizmów konsultowania najważniejszych kwestii w danej kadencji z członkami poprzez wewnętrzne kanały komunikacyjne (demokratyzacja Izby). 

Wciąż nie została zrealizowana uchwała nr 12 Zgromadzenia Izby Adwokackiej w Warszawie z dnia 30 stycznia 2021 roku w przedmiocie transmisji i utrwalania posiedzeń Okręgowej Rady Adwokackiej w tym poprzez: transmisję w czasie rzeczywistym posiedzeń Rady (z wyłączeniem spraw osobowych Adwokatów i Aplikantów Adwokackich) w Panelu Adwokata lub innym wewnętrznym kanale komunikacji dostępnym wyłącznie dla Członków Izby czy utrwalenia w okresie całej kadencji nagrań́ z posiedzeń́ Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie oraz udostepnienia tych nagrań́ w Panelu Adwokata lub innym wewnętrznym kanale komunikacji dostępnym wyłącznie dla członków Izby (alternatywnie rozsyłania linków do nagrań́ z posiedzeń́ Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie za pośrednictwem poczty mailowej).

 Konkret 12. Poprawa warunków wykonywania zawodu przez Adwokatki i Adwokatów

Z perspektywy codziennej pracy każdej Adwokatki i Adwokata to chyba najbardziej istotny konkret, który polega na wdrożenie licznych udogodnień związanych z wykonywaniem przez nas codziennej pracy. Na poprawę warunków wykonywania zawodu przez Adwokatki i Adwokatów 

Do przykładowego katalogu działań w ramach poprawy warunków wykonywania zawodu należą:

  1. podejmowanie działań naukowych i popularyzatorskich w zakresie wprowadzenia umowy o pracę dla adwokatek i adwokatów (konkret nr 6);
  2. stworzenie otwartej listy ekspertów dla mediów wśród członków naszej Izby prowadzonej przez Biuro Prasowe (konkret nr 3); 
  3. stworzenie działu w ORA do bieżącego kontaktu w sprawach zawodowych (konkret nr 7); 
  4. wprowadzenie program startowego dla Młodych Adwokatów – pakiet szkoleń praktycznych dotyczących prowadzenia kancelarii, pozyskiwania klientów i zarządzania finansami oraz stworzenie darmowej i kompleksowej dokumentacji (w tym umów) dla członków naszej Izby w celu prawidłowego wykonywania zawodu (konkret nr 5);
  5. wprowadzenie procesów wsparcia Adwokatek i Adwokatów w zakresie współpracy z trudnymi klientami (zapewnienie wsparcia, pomocy psychicznej, możliwości pomocy ze strony ORA czy działu dyscyplinarnego – chociażby w przypadku „szantażowania” postępowaniami dyscyplinarnymi przez klientów); 
  6. poszerzenia zakresu form wykonywania zawodu, rozszerzania zakresu przymusu adwokackiego;
  7. zmian ustaw procesowych – KPC, KPK, PPSA (KPA) uwzględniając praktyczne doświadczenia adwokackie;
  8. umożliwienie Izbom Adwokackim pozyskiwania środków zewnętrznych na realizację celów o charakterze społecznym;
  9. podwyższenie wynagrodzeń dla pełnomocników z urzędu czy zmiany w zakresie odpowiedzialności dyscyplinarnej;
  10. zapewnienie programu wsparcia zdrowia psychicznego oraz medycznego dla członków naszej Izby oraz ich rodzin.

W tym zakresie popieram postulaty grupy sprawozdawczo-wyborczej Adwokatura 2020 (przyjęte na poprzednim Zgromadzeniu Izby) oraz obecne postulaty grupy sprawozdawczo-wyborczej Adwokatura 2025.

 Bądźmy zmianą, której potrzebujemy. Do zobaczenia na Zgromadzeniu Izby!

Wierzę, że możemy w pełni wykorzystać Nasz potencjał, bo razem jesteśmy silniejsi.

Z wyrazami szacunku
dr Michał Matuszak
adwokat

ORGANIZATOR
Biuro Prasowe ORA w Warszawie

Biuro Prasowe ORA w Warszawie nie ponosi odpowiedzialności za publikowane treści przedstawiające sylwetki kandydatek i kandydatów do organów Izby Adwokackiej w Warszawie.

Skontaktuj się z nami
© 2025 Wszystkie Prawa Zastrzeżone - Okręgowa Rada Adwokacka w Warszawie. Projekt i wykonanie: HEDEA